تعریف نقاشی خط از زیان استاد صداقت جباری اینگونه است :
نقاشی خط در واقع شاخه تقریبی جدیدی از خوشنویسی با قرائت امروزی از خوشنویسی است . به لحاظ این که عرصههای مختلفی از خوشنویسی ، نقاشی و گرافیک را تحت الشعاع قرار میدهد. من سالها خوشنویسی سنتی کار کردم و این اواخر به نقاشیخط پرداختم و هرکسی بنا بر رویکرد اولیه اش برخورد نقاشانه ، خوشنویسانه یا گرافیکی با نقاشیخط دارد.
من در نقاشیخط بیشتر برخورد خوشنویسانه دارم. بیشتر هم به خط نستعلیق میپردازم. تابلوهای نقاشیخط الزاما وامدار ادبیات نیستند. میتوانند فقط با استفاده از فرم حروف و فضای رنگی حالت ایجاد کنند ، ولی جون ما ادبیات غنیای داریم که به سادگی نمیتوان از آن گذشت و چون از قدبم الایام خط هم در خدمت همین انتقال پبام و ادبیات بوده است من نیز در کارهایم از ادبیات استفاده میکنم.
به همین دلیل از تابلوهای بدون عنوان پرهیز میکنم و به لحاظ اینکه خوشنویسی ما فضای هندسی عمیقی دارد که روی هندسه طلای اش کار شده است ، فرم خطوط به لحاظ حسن همجواری قابل استفاده هستند.
خطوط سنتی ماقبل نستعلیق و ثلث بدون اینکه فرم حروف در آنها به هم ریخته شود میتولنند دستمایه یک تابلو نقاشیخط باشند. این دیگر برمیگردد به توانایی هنرمند نقاشی خط که از چه لوازمیو چه مواردی برای خلق اثرش استفاده کند. اینجا هنرمند خوشنویس مثب کارگردانی میشود که از بازیگران مختلف بازی میگیرد.
در نقاشیخط چه به لحاظ فرم و چه فضا و مواد و مترال هیچ محدودیتی وجود ندارد.